ГАВРИЛІВСЬКИЙ
БОЙЧУК
В одному з найлюдніших місць
села Гаврилівці Кіцманського району, біля клубу, височіє встановлений на
кургані не зовсім звичайний пам'ятник. Він пофарбований у кольори прапора нашої
Вітчизни. Дерев'яні сходи ведуть до камінного хреста, на якому вирізьблено:
"Борцям за вільну Україну". І нижче: "Бойчук Сидір Миколайович і
Могилевич Григорій Тимофійович із Шубранця страчені тут у грудні 1946 р.".
А зліва від входу в пантеон – велика металева пластинка з викарбуваними на ній
45 прізвищами репресованих сталінським режимом гаврилівчан. 45 чоловік на чи не
найменше сільце району! Оце й справді був потужний осередок опору тоталітарній
радянській системі. Та Сидір, як бачимо, позначений у цьому списку окремішно.
Бо він був вояком – і не рядовим – Української Повстанської Армії.
"Я знаю, за що
треба воювати"
Живе
в цьому селі ініціативна жінка Теодора Степанівна Диба, яка давно веде пошукову
роботу і вже назбирала чимало цінних матеріалів про своїх постраждалих від
більшовицького режиму земляків. Ось що вона розповіла мені про Сидора Бойчука,
якому доводилася двоюрідною племінницею.
Хлопець
народився 1921 року в бідній сім'ї. Але вона була національно свідомою. І в тій
хатині часто лунало пристрасне Шевченкове слово, точилися розмови про гірку
долю України, що віками стогне під п'ятою іноземних окупантів. А в 1940 році
Сидір вступив в одне з чернівецьких профтехучилищ, де познайомився з дівчиною
Катрею (прізвище, на жаль, невідоме) з Красноставців Снятинського району
Станіславської (тепер Івано-Франківської) області. Є підстави стверджувати, що
вона вже тоді була членом ОУН. Здогадно, зв'язковою. Молодята побралися, і
невдовзі в них народилася донька Богданка. У цей час подружжя мешкало в
Гаврилівцях, і, за наявною інформацією, Сидір та його юна дружина обережно вели
агітаційну роботу, підшуковували однодумців.
Ситуація
загострилася, коли в ході війни на Буковину повернулася радянська влада.
Молодому чоловікові в числі інших загрожувала мобілізація на фронт.
–
Що-що, але тільки не це! – сказав тоді друзям Сидір. – Я знаю, за що треба
воювати.
І
зник з рідного обійстя. Що було далі, розповідає в своїх письмових спогадах,
які свято береже Теодора Степанівна, інший Бойчук – Володимир: "У жовтні
1944 р. я повертався з румунської армії додому. Під Іванівцями з кукурудзи до
мене вийшли двоє військових. В одному з них я впізнав свого двоюрідного брата
Сидора. Він сказав: "У Червону армію не йди, а ховайся. В тебе вдома живе
моя дружина Катерина. Вона все розповість, а я знайду тебе... Я в ту армію також
не пішов. Як гарбуз, викотився з вагона на ходу поїзда і тепер в УПА". І
однієї ночі прийшли хлопці з боївки і забрали мене з собою".
У
спогадах, на жаль, немає інформації про бойові дії цього підрозділу. Говориться
лише, що в ньому було 10 повстанців, одного з яких звали Микола Ключка, і що
вони в згадуваних вище Красноставцях провели акцію – знищили зрадників. Слід
гадати, радянських активістів. Вона стала останньою в житті Сидора Бойчука. Ось
що пишеться в спогадах:
"На
краю села ми нарізались на засідку. Треба було послати двох чоловік у розвідку,
а ми цього не зробили. Мені стало підозрілим, як сказали: "Здавайте
зброю!". Ми з Сидором завагалися, але із темряви пролунало: "Хлопці,
не бійтеся, ми з боївки такого-то (прізвища не пам'ятаю)". Я утік, а їх
забрали в крайню хату села... Новобранців, що не мали зброї, поки що не чіпали,
а тих, у кого її відібрали, били так, що кров по стінах бризкала... Потім
кілька чоловік, у тому числі двох гаврилівських – Івана Толівського (так у
записах, очевидно, Тулівського) та Івана Присунька розстріляли на площі коло
річки, а брата Сидора і вояка з Шубранця забрали в Чернівці... Там Сидора
(псевдо "Богун"), що був заступником командира боївки, і його
товариша судили та повезли в Гаврилівці на страту".
У Сибіру матері
повстанця часто снився голуб, що летів в Україну
Далі
розповідає Теодора Степанівна:
"До
Ограду (так називається кут села – авт.) солдати зібрали багато людей, привели
учнів місцевої школи. Очевидно, аби настрашити загал, щоб ніхто не осмілювався
іти в ряди повстанців чи допомагати їм. На вигоні вже стояла готова шибениця.
Приїхала машина з обома приреченими, які були побитими, напівроздягнутими і в
черевиках на босу ногу. Офіцер зачитав присуд: до страти! У натовпі чулися
зітхання, ледь стримувані схлипування.
У
цей час голова сільради, який наскаржився властям, нібито Сидір ображав його,
походжав по толоці з начепленою на груди якоюсь медаллю. Бойчук звернувся до
нього:
–
Вуйку, хіба я вас бив?
–
Бив, бив! – підтвердив той, ховаючи погляд.
В'язням
на шиї накинули петлі мотузок. Пролунала команда, і машина, на кузові якої
стояли засуджені, зрушила з місця. Тіла страчених повисли в повітрі. Як
оповідали очевидці, по щоках Сидора потекли сльози, і він останнім зусиллям
повернувся обличчям до рідної хати. А Могилевич помер не зразу. Він ще корчився
в передсмертних конвульсіях і затих тільки тоді, коли солдат смикнув його за
ноги, тугіше затягнувши петлю. Тіла повішених кілька днів висіли на шибениці,
озброєна охорона не дозволяла забрати їх та поховати по-християнськи. Тільки
опісля кадебісти відвезли трупи десь за сусідні Ошихліби і закопали в яру. Де
саме, й досі невідомо.
У
той час, коли відбувалася ця трагедія, Сидорова мати Варвара, нічого про неї не
відаючи, готувала замовлений сільрадою обід для "представників з
райцентру". І тут до хати вбігла сусідка Марця і вигукнула:
–
Ти коло плити стоїш, а там твого сина повісили!
Ненька
від такої звістки попервах остовпіла, а відтак почала битися головою об стіну,
микала собі волосся. Тут прийшли "представники" і, побачивши розпуклу
від горя, закривавлену жінку, запитали:
–
Що з нею?
–
Її сина тільки-но стратили, – пояснила їм.
Не
знаю, чи після цього їм обід ліз у горло".
Через
якийсь час Варвару з дітьми заарештували і вислали в Сибір, а хату продали. На
засланні їй часто снився голуб, що летів в Україну. Повернувшись додому, жінка
доживала віку з чужими людьми, котрі, однак, сердечно ставились до неї.
Помираючи, заповіла, аби їй у домовину поклали портрет Сидора. Так і зробили.
А
дружина загиблого Катря в ті страшні дні десь зникла разом з дочкою. Її
подальша доля невідома. Богданка пізніше об'явилася було, але як далі склалося
її життя, Теодора Степанівна не знає. Хоча й дуже би хотіла, навіть пробувала
розшукати дівчину, та безуспішно...
Стоїть
на найвиднішому місці в Гаврилівцях курган з пам'ятником. Сюди не заростає
стежина, тут лежать букети свіжих квітів і вінки. Похитується під поривами
вітру дзвін і лунає подеколи його ледь чутна мелодія скорботи за загиблими. Але
тризуб угорі символізує: справа, за яку патріоти віддали свої молоді життя,
восторжествувала.
Михайло ЯРОВИЙ, Кіцмань,
"ДОБА". (№22 (602), 5 червня 2008 року)
Післязапис: У мене є інші
відомості про місце поховання Дзідора (так його в селі називали) Бойчука. Мій дід Штефан Косменко на
старому цвинтарі в Гаврилівцях показував улоговину й розповідав, що там
похований Дзідор. Він сказав, що його тайком привезли з Ошихліб і тут
поховали. Могилу замаскували і поклали старий хрест, знявши з якоїсь могили, а
там пізніше поклали новий. Володимир Козменко
|